Muzykoterapia | Muzyka jest jedną z najstarszych form oddziaływania na psychikę człowieka |
Socjoterapia | Socjoterapia jest bezpośrednią formą pomocy między psychoterapią a treningiem interpersonalnym adresowaną zwykle do dzieci z kłopotliwymi zachowaniami |
Trening Zastępowania Agresji (TZA) | Jest to skuteczne i obiecujące sukcesy podejściem do profilaktyki agresji. TZA-ART jest adaptacją do polskich warunków programu (ART) Aggression Replacement Training będącego programem interwencji, skierowanej na zmianę zachowań agresywnych. TZA składa się z trzech modułów: • Trening Umiejętności Społecznych, obejmującego naukę umiejętności takich jak: reagowanie na zaczepki, radzenie sobie z presją grupy, radzenie sobie z porażką/pominięciem/oskarżaniem, proszenie o pomoc itp. • Trening Kontrolowania Złości (tzw. leczenie agresji i terapia gniewu) – podczas tego cyklu dziecko uczy się poznawać i redukować swoją złość. Trening radzenia sobie ze złością pozwala również Uczestnikowi odnaleźć najlepsze dla siebie sposoby na opanowanie trudnych emocji i adaptacyjne radzenie sobie z agresją. • Trening Wnioskowania Moralnego – moduł ten umożliwia pokazanie dziecku, jak dokonywać wyborów w sytuacjach, które wymagają poświęcenia pewnych wartości dla innych – bez okazywania przy tym gniewu w sposób nieadaptacyjny. Zakładane efekty po realizacji programu Treningu Zastępowania Agresji (TZA): • zmniejszenie zachowań agresywnych i przemocowych, co pomaga uczestnikom w polepszeniu stosunków z otoczeniem; • znaczne polepszenie jakości komunikacji interpersonalnej; • naprawa wzajemnych relacji w rodzinach; • nabycie skutecznej i właściwej wiedzy na temat skutecznego radzenia sobie ze złością i agresją; • przyrost motywacji do zmiany swojego życia na lepsze; • wzrost samoświadomości, większa wiara w swoje umiejętności i możliwości. |
Profilaktyka uzależnień z psychoedukacją i elementami terapii z zastosowaniem dialogu motywującego | Zajęcia mające na celu: • eliminowanie lub redukowanie wpływu znaczących czynników ryzyka używania lub nadużywania substancji psychoaktywnych, • lub ich osłabianiu/kompensowaniu poprzez wzmacnianie czynników chroniących. Profilaktyka prowadzona jest na trzech poziomach: Profilaktyka uniwersalna – ukierunkowana na całe populacje. Są to działania adresowane do całych grup (populacji) bez względu na stopień indywidualnego ryzyka występowania problemów alkoholowych, nikotynowych, narkotykowych lub problemów związanych z innymi substancjami psychoaktywnymi. Profilaktyka selektywna – ukierunkowana na jednostki i grupy zwiększonego ryzyka. Ten poziom profilaktyki jest adresowany do jednostek lub grup, które ze względu na swoją sytuację społeczną, rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażone na większe od przeciętnego ryzyko wystąpienia problemów alkoholowych, narkotykowych, papierosowych lub lekowych. Profilaktyka wskazująca – ukierunkowana na jednostki lub grupy wysokiego ryzyka, demonstrujące pierwsze symptomy problemów alkoholowych, narkotykowych, pierwsze objawy zaburzeń psychicznych. Są to działania profilaktyczne adresowane do osób (grup osób), które mają bardzo wysoki indywidualny poziom ryzyka rozwoju problemów i jednocześnie demonstrują wczesne symptomy problemów alkoholowych/narkotykowych lub/i innych problemów psychicznych. W razie potrzeb na zajęciach prowadzone są również oddziaływania terapeutyczne z zastosowaniem dialogu motywującego, który ma w zamierzeniu umacnianie osobistej motywacji i zobowiązanie do osiągnięcia konkretnego celu w atmosferze akceptacji i współczucia. Podczas prowadzenia zajęć wykorzystywana jest również psychoedukacja jako narzędzie profilaktyczne i terapeutyczne. Opiera się na przekazywaniu informacji, uświadamianiu i udzielaniu wsparcia, czyli wyposaża w wiedzę na tematy dotyczące uzależnień. |
Promocja zdrowia psychicznego | Zajęcia mające na celu zapoznanie wychowanków z zasadami dbania |
Terapia Uzależnień Anna Wójcik-Pełka psycholog, specjalista terapii uzależnień w trakcie certyfikacji. | Coraz większa liczba młodych ludzi sięga po używki, z jakichś powodów otulają się nimi jak ciepłym kocem… . W Ośrodku MOW w Jaworku odpowiadamy na potrzeby Naszych podopiecznych i regularnie chłopcy uczestniczą w terapii. A naszym zadaniem jest pokazanie im, że mają Oni wybór. Kiedy przychodzą na terapię do mnie chłopcy nigdy nie mówię: "nie możesz pić/brać", "nie wolno Ci ", "zabronione". Mówię - "daj sobie czas bez używek, a potem dokonaj wyboru". Wybór jest wtedy kiedy mamy pełne dane z przynajmniej dwóch opcji. Dopiero kiedy masz siebie w dwóch wersjach - tej trzeźwej i tej pod wpływem - możesz wybrać jedną z nich ze wszystkimi tego konsekwencjami. Mam nadzieję, że zajęcia i pobyt chłopców w MOW będą dobrym początkiem zmian. |
Apiterapia Anna Guzek – pedagog/socjoterapeutka | W naszej placówce oferujemy wychowankom innowacyjną metodę terapii – apiterapię. A cóż to takiego? To miejsce, w którym przebywają chłopcy |
Mindfulness – trening uważności | W naszej Placówce realizowany jest trening uważności (mindfulness). POZYTYWNE EFEKTY MINDFULNESS • Lepsza koncentracja i spokój uczniów • Pozwala im lepiej skupiać uwagę • Obniżenie poziomu stresu i ułatwienie radzenia sobie w sytuacjach stresowych • Zmniejszenie niepokoju • Bądź bardziej akceptujący • Zmniejszenie intensywności silnych, złożonych emocji • Poprawa wyników poznawczych • Zwiększenie umiejętności społecznych • Łatwiejsza nauka nowych umiejętności, a co za tym idzie - lepsze oceny. |
Terapia czaszkowo – krzyżowa | Terapia czaszkowo - krzyżowa, inaczej zwana craniosacralną – to delikatna, nieinwazyjna terapia wywodząca się z osteopatii. Terapia polega na pracy z ciałem pacjenta, gdzie za pomocą subtelnego dotyku wyczuwa się napięcia |